Mastering seperowany

Mastering seperowany
Mastering – urządzenia
Dane do PQ
FAQ

Separation Mastering (Stem Mastering)

Wszystkie techniki opisane w „Proces masteringu” będą przeprowadzone tak jak w tradycyjnym masteringu, ale na poszczególnych grupach instrumentów, które muszą być zgrane (mixdown) z zapiętego na ostatni guzik  miksu w Waszych DAW (Digital Audio Workstation).

Technika ta, w odróżnieniu od tradycyjnego pre-masteringu, pozwala na jeszcze głębszą ingerencję w materiał nie czyniąc destrukcji w innych grupach, w których nie ma potrzeby dokonywania danej operacji, co czyni cały proces mniej kompromisowym.

Działając procesorami dynamicznymi i filtracyjnymi na wyseparowanych grupach jesteśmy w stanie o wiele precyzyjniej dokonywać obróbki niż procesorami wielopasmowymi na kompleksowej 2-kanałowej, stereofoniczej waveformie gotowego miksu, co pozwala zachować w materiale o wiele więcej transientów oraz niuansów artykulacyjnych.

Metoda ta:

  • wnosi o wiele mniej zmian – daje nieporównywalnie większą kreatywną kontrolę nad materiałem
  • poprawia selektywność – zaczynają być słyszalne elementy, które są maskowane przez głośniejsze partie innych grup instrumentów poruszających się w tych samych pasmach.
  • pozwala na generowanie harmonicznych (enhancement harmonic) w oparciu o wyseparowane grupy a nie na bazie całego miksu
  • umożliwia precyzyjne utrzymanie panoram instrumentów rozmieszczonych w przestrzeni

Jak przygotować próbki do separowanego masteringu?

  1. Zgrać (mix down) kompletny mix tak jak został finalnie zmiksowany w formacie stereo Aif, Wav lub SDII  o próbkowaniu i słowie bitowym takim samym w jakim prowadzona była sesja. Będzie to materiał referencyjny dla nas, byśmy mogli dokładnie w takich samych proporcjach i w takim samym duchu uzyskać finalny efekt.
  2. Wymutować wszystkie tracki oprócz perkusyjnych (drums), dokonać mixdownu w formacie stereo Aif, Wav lub SDII  o próbkowaniu i słowie bitowym takim samym w jakim utrwalona była sesja, zachowując wszystkie efekty, reverby, procesory filtracyjne i dynamiczne, które zostały wprzęgnięte wraz z wysyłkami przypisanymi trakom bębnowym. Należy też pamiętać o wymutowaniu wszystkich torów wysyłkowych, pracujących w trybie  pre-fader w trackach pozostałej części miksu ponieważ przycisk mutujący kanał umieszczony jest przeważnie zaraz po tłumiku i wysyłki przed nim nadal są aktywne wysyłając sygnał do subgrup efektowych w wyniku czego w zgrywanej właśnie grupie mogą się znaleźć niepożądane efekty innych instrumentów. Jeśli drums sekcja w bardzo dynamicznych utworach (mowa tu o Rocku czy Metalu) jest bardzo rozbudowana, warto wyseparować także over heady / hi-hat, kick (stopę ) tworząc dodatkowe tracki eliminując naturalnie te instrumenty w pliku z bębnami podstawowymi.
  3. W taki sam sposób zgrać instrumenty odpowiedzialne za wytwarzanie basu, zachowując wszystkie reguły z punktu 2 . Jeśli bas jest instrumentem monofonicznym i nie ma podpiętych żadnych efektów stereofonicznych typu: stereo chorus / flanger czy przestrzenne efekty stereo jak reverb lub delay, może być zgrany w pliku monofonicznym.
  4. Tak samo postąpić z instrumentami harmoniczno-solowymi i elementami miksu, jak pętle, efekty itp. W bardzo rozbudowanych projektach gdzie ta grupa zahacza o bardzo szerokie spektrum warto zastanowić się czy nie dokonać separacji np. grupy gitarowej, smyczkowej czy brasowej. Naturalnie proszę kierować się wskazówkami z pkt. 2-go.
  5. Z wokalem wraz z przypisanymi mu efektami należy postąpić podobnie,  jeśli sekwencje chóralne są wyjątkowo rozbudowane można też pokusić się o odseparowanie ich od głosów solowych.

Należy pamiętać, iż wszystkie zgrywki (mixdown) należy dokonywać jak najwyższym sygnałem z tym, że najgłośniejsze partie (peak) nie mogą przekroczyć lini Full Scale (FS) 0 dB. W tracku „Master” powinny być wyłączone wszystkie wtyczki (insert plug-ins) i wszystkie linie wysyłkowe (bus/send), chodzi tu o wyeliminowanie w zgrywanym sygnale końcowych procesorów dynamicznych, filtracyjnych i efektowych.

Warto dokonać takich zabiegów, bo w opasłych aranżach może to przynieść lepsze od tradycyjnych metod efekty.